Yhdistyksen kannanotto Yle:n uutiseen Etelä-Karjalan uudesta allergiaohjelmasta

Aug 10, 2018 by

OLYMPUS DIGITAL CAMERAYlen verkkosivuilla kerrottiin 7.8.2018 Etelä-Karjalan kuntien uudesta allergiaohjelmasta, jonka puitteissa lasten erityisruokavalioita pyritään vähentämään kouluissa ja päiväkodeissa.

Allergialapset ry:n vertaistukipalstalla on tällä hetkellä yli 6 500 jäsentä, joiden perheissä kärsitään lapsen allergian aiheuttamista haasteista. Heidän edustajanaan yhdistys haluaa ottaa kantaa artikkeliin ”Kaikille päiväkotilapsille samaa ruokaa – päiväkodin hoitajat nyppivät allergiaa aiheuttavat porkkanat pois keitosta”.

Artikkelissa tuodaan ilmi, että lieviä allergiaoireita tuottavien ruokien eliminaatiodieetit ovat turhia ja pyritään lasten siedättämiseen. Lievinä allergiaoireina mainitaan suun kutina ja ihottuma, tai ”vatsanväänne , josta lapsi on sitä mieltä, ettei se haittaa, kun tuo ruoka oli niin hyvää”.

Tämä on monelta kannalta ongelmallista. Ensinnäkin oireiden vakavuuden määrittelyä ei tule koskaan sälyttää lapsen itsensä vastuulle, eikä sitä voida tehdä päiväkodissa tai koulussa lapsen vanhempia kuulematta.

Toiseksi, allergioiden hoidossa siedättämisellä on roolinsa, mutta se on tehtävä varoen, harkiten ja ymmärtäen milloin se ei hoidoksi sovellu. Suolioireista allergiaa ei voi yleensä hoitaa siedättämällä, vaan tie parantumiseen vie oireita aiheuttavan ruuan täydellisellä välttämisellä. Tällöin suolisto saa aikaa rauhassa parantaa itsensä. Kun suolisto on korjaantunut, se saattaa kestää paremmin aikaisemmin oireita aiheuttaneita ruokia. Siksi välttämisdieetit ovat yksi tärkeä tapa hoitaa allergista lasta.

Siedättämistä on se, että allergisoivaa ainesosaa saadaan niin pieniä määriä, ettei merkittävää oireilua esiinny. Koivuallergikkoa siedätetään mikroskooppisilla annoksilla allergeenia, ei seisottamalla kukkivassa koivikossa. Miksi ruoka-aineille oireilevien pitäisi altistua vaihtelevan kokoisille annoksille heille kärsimystä tuottavaa ruokaa ja sen seurauksena kärsiä tuskaisista vatsanväänteistä, kivuliaasta ummetuksesta, ihoa polttavasta ripulista, ihottumasta, tai edes suun kutinasta, joka voi tehdä ruokailusta lapselle inhottavan ja hankalan kokemuksen? Siedättämisen hoitaminen koulun tai päiväkodin toimesta ei ole hallittua, eikä kukaan voi silloin seurata lapsen syömän ruoka-aineineen kokonaismäärää.

Artikkelin mukaan Etelä-Karjalassa päiväkodin hoitajien pitää nyt noukkia epäsopivat palaset lasten lautasilta ja tarkkailla lasten allergiaoireita. Tämä lisää jo valmiiksi kuormittuneen henkilöstön vastuuta allergiaa sairastavien lasten terveydestä, kun oikea paikka tämän vastuun kantamiselle ovat lapsen vanhemmat yhdessä häntä hoitavan lääkärin kanssa.

On hyvä muistaa, että tutkitusti koulujen ja päiväkotien allergiaruokavaliosta koituvat kustannukset ovat alle 3 % allergian ja astman suorista kokonaiskustannuksista. Tämä ei ole oikea paikka säästää.

Allergialapset ry:n puolesta,
Sanna Merikallio-Tepponen